top of page

Elev med autisme laver brochure til autismeprojekt

Opdateret: 27. jun. 2019

Projekt SES, der henvender sig til unge med autisme, har fået udarbejdet en projektfolder af en elev, der selv har autisme.


Nogle gange giver det ekstra god mening at gå den alternative vej. Og det er netop, hvad projektgruppen hos SES i Norddjurs Kommune har gjort. Da projektet skulle have lavet en brochure med informationer til kommende deltagere, unge med autisme, var det nærliggende at ringe til en grafiker. I stedet kontaktede projektgruppen Grenaa Produktionsskoles værksted GP Inc., hvor eleverne arbejder med grafik og markedsføring.


"Vores bestilling af brochurer faldt sammen med, at en af eleverne skulle lave sit afsluttende eksamensprojekt. Og det viser sig så, at den elev selv har autisme," siger projektkoordinator Tine Hoffmann.


Navnet på denne elev er Benjamin Henriksen, og han skulle afslutte sin kombinerede ungdomsuddannelse (KUU). I eksamensprojektet skulle han øve sig i både mundlig og skriftlig kommunikation, og arbejdet med brochuren gav derfor ekstra god mening.


"Benjamin styrede selv processen med at komme fra ren tekst til brochure med grafisk layout. I projekt SES arbejder vi med med at skabe passende rammer for deltagerne - og det omsatte Benjamin til et visuelt udtryk med åbne og lukkede rammer," siger Tine Hoffmann.


Hun fortæller, hvordan symbolikken med "den lille mand" på brochuren, er Benjamins egen opfindelse.



Forsiden af projekt SES' brochure, der er lavet af Benjamin, der selv har autisme.

"Vi har fået en flot brochure om projekt SES for unge med autisme, der er lavet af Benjamin, der selv har autisme. Og Benjamin har lavet et flot eksamensprojekt, som han præsenterede for lærer og censor ved en mundtlig fremlæggelse," siger Tine Hoffmann.


Se hele brochuren om projekt SES her.

bottom of page